משרדנו מתמחה בתחום המקרקעין ועוסק בליווי לקוחותינו בפרויקטי התחדשות עירונית, הסכמי מכר ורכש, הסמי שכירות ועוד.

התחדשות עירונית:

משרדנו מספק ייעוץ וליווי משפטי לפרויקטים בנדל"ן בתחום התחדשות עירונית, לרבות פרויקטים מסוג תמ"א 38 חיזוק או תמ"א 38 הריסה ובנייה מחדש וכן פרויקטי פינוי בינוי.

תמ"א 38 - חיזוק:

אחת למאה שנה בממוצע מתרחשת במדינת ישראל רעידת אדמה חזקה מאוד העשויה להיות קטלנית. רעידת האדמה החזקה האחרונה בישראל הייתה בשנת 1927 במסגרתה נפגעו קשה הערים ירושלים, יריחו, רמלה, טבריה ושכם. רעידת האדמה גרמה למאות הרוגים ופצועים ולהתמוטטות וגרימת נזק למאות בתים עד כדי חוסר אפשרות לשהות בהם.

הסיבה לרעידות אדמה בישראל היא, בין היתר, מיקומה באזור פעיל מאוד מבחינה סיסמית כתוצאה מהשבר הסורי – אפריקאי העובר בחלקים שונים של מדינת ישראל.

רעידות אדמה גורמות לזעזועים בקרקע העלולים לגרום לקריסת מבנים ולכן החילה מדינת ישראל תקן לעמידות מבנים הנדסיים ברעידות אדמה המפרט את הדרישות לתכנון מבנים שיעמדו באירוע של רעידת אדמה (ת"י 413). את התקן התחילה מדינת ישראל ליישם בשנת 1980.

ת"י 413 לא פתר את הבעיה של אותם בניינים רבים שנבנו לפני החלת התקן בשנת 1980, ולכן על מנת להתמודד עם המבנים שנבנו טרם החלת ת"י 413 אישרה הממשלה בשנת 2005 את תמ"א 38 חיזוק- תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה.

כמובן שמעבר לחשיבות המכרעת לחיזוק המבנים מפני רעידת אדמה, לביצוע תמ"א 38 יש ערך מוסף גם לגבי שדרוג הבניין אשר עשוי לכלול, בין היתר, שיפור חזית הבניין, הוספת מעלית, מרפסות, ממ"ד, חניות ועוד, והכל ללא עלות מטעם בעלי הדירות.

פינוי בינוי

פינוי בינוי היא תכנית במסגרתה בעלי הבתים מאפשרים הריסת בתיהם במטרה לבנות במקומו בית דירות מרווח יותר ובו יוכלו בעלי הדירות לקבל דירה חדשה בתמורה.

פינוי בינוי הוא חלק ממדיניות ההתחדשות עירונית בערים שנוצרה כפתרון לבעיות הנגררות בעקבות תהליך הפרבור. מדיניות זו פותחה בעקבות אזילת השטחים הפתוחים מחוץ לערים, קריאת גופי התכנון לציפוף הערים וחוסר היכולת לטפל במרקמים עירוניים מתדרדרים.

ההכרזה על שטח כעל מתחם פינוי בינוי נעשית על מנת לעשות שימוש יעיל יותר בקרקע, על מנת לאפשר עתודות מגורים תוך שמירה על שטחים ירוקים בעיר ועל מנת לשפר את תדמית העיר. השטחים המוכרזים כמתחמי פינוי בינוי הם בדרך כלל שכונות או אזורים דלילים או מדורדרים מבחינה חברתית וכלכלית. בשטחים אלה מבוצעת בדרך כלל הריסת המבנים ובנייה מחדש של שכונה צפופה יותר ובעלת תשתיות משופרות. בשטחים המוכרזים כמתחמי פינוי בינוי ניתנות תוספות של זכויות בנייה והטבות מיסוי, כגון פטור מהיטל השבחה. כל אלה מעודדים התקשרות בין היזמים לדיירים במתחם. לרוב הפינוי כרוך בפיצוי של התושבים שגרו במקום, לפחות בדיור חילופי, בין אם באותו מתחם ובין אם באזור אחר. במדינות דמוקרטיות פיצוי הוא לרוב החלק הבעייתי והארוך ביותר בתהליך כולו. במדינות בלתי דמוקרטיות חלק זה מהיר בהרבה ולרוב מתמצה במשלוח משטרה למקום והעברת התושבים לאזור אחר.

 

השטחים המוכרזים כמתחמי פינוי בינוי הם בדרך כלל שכונות או אזורים דלילים או מדורדרים מבחינה חברתית וכלכלית [דרוש מקור]. בשטחים אלה מבוצעת בדרך כלל הריסת המבנים ובנייה מחדש של שכונה צפופה יותר ובעלת תשתיות משופרות. בשטחים המוכרזים כמתחמי פינוי בינוי ניתנות תוספות של זכויות בנייה והטבות מיסוי, כגון פטור מהיטל השבחה. כל אלה מעודדים התקשרות בין היזמים לדיירים במתחם.

מסגרת חוקית

הכרזה על מתחם פינוי לשם בינוי היא בסמכותה של ממשלת ישראל על פי סעיף 33א. לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965.

יוזמות פינוי בינוי מוסדרות בחוק בינוי ופינוי של אזורי שיקום, התשכ"ה-1965. בשנת 2006 חוקקה הכנסת את חוק פינוי ובינוי (פיצויים), התשס"ו-2006 במטרה להתגבר על קשיים שגורמים דיירים בודדים בבתים משותפים המתנגדים להסכמי פינוי בינוי, למול רוב גורף של שאר דיירי הבניין. התנגדות כזו באה לעתים על רקע ניסיון לזכות בהסדר כלכלי עדיף על פני שאר הדיירים. החוק קובע כי דייר המסרב באופן בלתי סביר לעסקת פינוי בינוי, למרות רוב מיוחס של דיירים המסכימים לעסקה, ישא באחריות לנזקי שאר הדיירים כתוצאה מעיכוב העסקה, בתנאים הקבועים בחוק.

לעניין חוק זה, סירוב סביר יחשב לכזה כאשר נימוקייו הינם אי-כדאיות כלכלית, אי-העמדת מגורים חלופיים (ומתאימים, במקרה של בעלי מוגבלויות) לתקופת הבנייה, אי-העמדת ביטחונות מתאימים, ונסיבות אישיות מיוחדות.

 

משרדנו מלווה באופן שוטף, אישי ומקצועי בפרויקטים פינוי בינוי תוך ניסיון בייצוג דיירים, יזמים וקבלנים.   

בין הפרויקטים המנוהלים על ידי משרדנו: פינוי בינוי רופין פ"ת, פינוי בינוי הסתדרות פ"ת, פינוי בינוי יוספטל נתניה.